Jeżeli dziecko ma 3 lata:
- nie mówi, porozumiewa się za pomocą gestów lub sylab,
- nie naśladuje czynności dorosłego, a co za tym idzie nie powtarza komunikatów językowych, tj. samogłosek, sylab,wyrazów, zdań,
- ma ubogi zasób słownictwa,
- nie buduje zdań,
- nie inicjuje zabaw tematycznych z rówieśnikami (np. zabawa w dom),
- ma problem z abstrahowaniem reguł i przestrzeganiem norm społecznych,
- nie ma ustalonej dominacji stronnej (ręki, nogi, oka i ucha),
- ma trudności z wykonywaniem sekwencji ruchów (np. choreografie taneczne, ubieranie się),
- nie wymawia którejkolwiek z samogłosek ustnych (czyli a, o, u, e, i, y).
Wymienione dysfunkcje utrudniają nawiązywanie kontaktu z dorosłymi, jak również powstawanie dziecięcych przyjaźni, często prowadzi do wycofywania się i obniżania samooceny dziecka. Zaoszczędź swojemu dziecku niepotrzebnego stresu
i rozpocznij odpowiednią stymulację rozwoju zalecaną przez naszych specjalistów.
Jeżeli dziecko ma 5 lat:
- nie buduje zdań złożonych,
- nie powtarza sekwencji samogłosek, sylab, wyrazów,
- ma problemy z dostrzeganiem i łączeniem relacji przyczynowo – skutkowych (np. trudność w relacjonowaniu przebiegu dnia, powtórzenia treści bajki),
- ma opóźniony rozwój mowy lub wady wymowy,
- ma problem ze zrozumieniem czytanego tekstu i odpowiadaniem na pytania go dotyczące,
- ma nieustaloną lub skrzyżowaną lateralizację (dominacja ręki, nogi, oka, ucha),
Okres od piątego do szóstego roku życia to czas kiedy w systemie językowym dziecka pojawia się pełny repertuar głosek. Wszelkie substytucje i deformacje są przejawem nieprawidłowego rozwoju dziecka.
Jeżeli dziecko ma 7 lat:
- ma kłopoty z zapamiętywaniem zdarzeń,
- ma trudności z czytaniem prostych tekstów i zapamietywaniem ich treści,
- nie skupia uwagi na materiale zadaniowym, nie pamięta treści zadań domowych,
- ma trudności grafomotoryczne, niechętnie rysuje, odwzorowywuje elementy, przepisuje wyrazy,
- ma zaburzoną analizę i syntezę wzrokową i słuchową (np. gubi litery, zastępuje je podobnymi, zarówno podczas pisania jak i czytania).
NIEZWŁOCZNIE UDAJ SIĘ DO LOGOPEDY GDY:
- Dziecko podczas artykulacji wysuwa język między zęby lub ociera nim o wargę. Niestety, na każdym etapie wiekowym jest to wada, z tego się nie wyrasta! Im dłużej zwlekasz, tym bardziej wada się utrwala.
- Niepokoją cię zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy lub masz wątpliwości czy dziecko dobrze słyszy.
- Twoja pociecha nawykowo mówi przez nos.
JESTEŚ ZANIEPOKOJONY ROZWOJEM TWOJEGO DZIECKA?
– SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI.