Podstawowe problemy logopedyczne

Jeżeli dziecko ma 3 lata:

  • nie mówi, porozumiewa się za pomocą gestów lub sylab,
  • nie naśladuje czynności dorosłego, a co za tym idzie nie powtarza komunikatów językowych, tj. samogłosek, sylab,wyrazów, zdań,
  • ma ubogi zasób słownictwa,
  • nie buduje zdań,
  • nie inicjuje zabaw tematycznych z rówieśnikami (np. zabawa w dom),
  • ma problem z abstrahowaniem reguł i przestrzeganiem norm społecznych,
  • nie ma ustalonej dominacji stronnej  (ręki, nogi, oka i ucha),
  • ma trudności z wykonywaniem sekwencji ruchów (np. choreografie taneczne, ubieranie się),
  • nie wymawia którejkolwiek z samogłosek ustnych (czyli a, o, u, e, i, y).

Wymienione dysfunkcje utrudniają nawiązywanie kontaktu z dorosłymi, jak również powstawanie dziecięcych przyjaźni, często prowadzi do wycofywania się i obniżania samooceny dziecka. Zaoszczędź swojemu dziecku niepotrzebnego stresu
i rozpocznij odpowiednią stymulację rozwoju zalecaną przez naszych specjalistów.

Jeżeli dziecko ma 5 lat:

  • nie buduje zdań złożonych,
  • nie powtarza sekwencji samogłosek, sylab, wyrazów,
  • ma problemy z dostrzeganiem i łączeniem relacji przyczynowo – skutkowych (np. trudność w relacjonowaniu przebiegu dnia, powtórzenia treści bajki),
  • ma opóźniony rozwój mowy lub wady wymowy,
  • ma problem ze zrozumieniem czytanego tekstu i odpowiadaniem na pytania go dotyczące,
  • ma nieustaloną lub skrzyżowaną lateralizację (dominacja ręki, nogi, oka, ucha),

Okres od piątego do szóstego roku życia to czas kiedy w systemie językowym dziecka pojawia się pełny repertuar głosek. Wszelkie substytucje i deformacje są przejawem nieprawidłowego rozwoju dziecka.

Jeżeli dziecko ma 7 lat:

  • ma kłopoty z zapamiętywaniem zdarzeń,
  • ma trudności z czytaniem prostych tekstów i zapamietywaniem ich treści,
  • nie skupia uwagi na materiale zadaniowym, nie pamięta treści zadań domowych,
  • ma trudności grafomotoryczne, niechętnie rysuje, odwzorowywuje elementy, przepisuje wyrazy,
  • ma zaburzoną analizę i syntezę wzrokową i słuchową (np. gubi litery, zastępuje je podobnymi, zarówno podczas pisania jak i czytania).

NIEZWŁOCZNIE UDAJ SIĘ DO LOGOPEDY GDY:

  •    Dziecko podczas artykulacji wysuwa język między zęby lub ociera nim o wargę. Niestety, na każdym etapie wiekowym jest to wada, z tego się nie wyrasta! Im dłużej zwlekasz, tym bardziej wada się utrwala.
  • Niepokoją cię zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy lub masz wątpliwości czy dziecko dobrze słyszy.
  • Twoja pociecha nawykowo mówi przez nos.

JESTEŚ ZANIEPOKOJONY ROZWOJEM TWOJEGO DZIECKA?
– SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI.